onsdag 24 april 2013

kväll-natt-morgon.

Tjejerna börjar tanka sej en 7 tiden i stort sett varje kväll.
Å då äter de massor.
De kan äta, så sover de en kort stund å så vaknar de å så äter de igen,
så håller de på. Å varje kväll hörs från föräldrarnas mun: nämen int kan ni ita
nu igen eller ni kan ju int vara hungro åter...
Joho, det är de.
Så somnar de endera här nere eller i sängen där uppe. Igår somna de runt
halv 11 tiden, 05.25 matade jag. Egentligen brukar jag oftast amma där runt halv
5 när Jonas stiger upp, så får han byta på en, jaa detta blöjbyte hoppas jag
vi kan sluta med snart, varkendera av de mest kända blöjorna håller tätt tills
morgonen... imårse steg Jonas upp redan halv 4, så vi andra sov vidare, å
sen när flickorna sko ha mat hoppade jag över blöjbytningen å båda två
var våta på pyjamasen när vi steg upp. Halv 8 vakna de, så kommer då
tidpunkten när man måste ta det mest akuta barnet först :) så jag å Ebba for
å väckte Elias. Ella halvsov fortfarande. Ebba var vrålhungrig, så ner med
Ebba å Elias, byta bort den våta pyjamasen, gråt, HÖGT, hungrig, hör att
Ella börjar ha ljud där uppe, i sittern med Ebba, nu skriker hon, värma flaskan,
börja mata, Ella där uppe gråter, måste få ned henne, försöker göra automat-
matning åt Ebba, får det inte att lyckas, ber Elias hålla i flaskan sålänge jag
hämtar Ella på vinden. Ner igen, konstaterar att storebror behöver öva
lite mer på flaskmatningen för Ebba får mest luft. Skiter i att byta på Ella,
prioritering helt enkelt, värmer flaskan åt Ella i sittern med henne, får automat-
matningen att lyckas sålänge jag gör bröd åt Elias, hinner koka kaffe. Nu äter
även Elias, å jag sitter på golvet med flickorna å matar dem.
Flickorna färdiga, har inte tid med någon rapning, vilket oftast betyder
att de inte är riktigt nöjda efteråt...försöker få Elias att äta upp, hinner nu äta
ett bröd själv. Så kommer fammo som ska föra Elias till dagis.
Jag tvättar å klär på Elias å fammo underhåller tjejerna.
Jaa, å där mitt i nånstans så kan inte Elias sitta för han har så våt blöja,
så där byter jag den nånstans...
Så far Elias till dagis, jag försöker få flickorna att rapa, ibland vill
de ha mera mat å ibland inte. De somnar å jag dricker mitt morgonkaffe,
i LUGN å RO, oftast med en sovandes i famnen, å läser tidningen.
Jaa, detta var nu hur en morgon kan se ut, finns inget annat än att man tar
den som har mest oljud först ;)
Såklart är det oftast storebror som får vänta längst, som man alltför ofta
har dåligt samvete över...
Nu sover iallafall 2 å en på dagis, så nu börjar då röjningen, ibland
undrar man de som redan vid denna tidpunkt är ute med vagnen, hur f*n
hinner de? skiter de i upplockandet, klätvätten, dammsugnigen,
diskmaskinen, bädda sängarna???? Eller är det bara här det ser ut som ett bombnedslag
varje morgon??? Borde man skita i det å gå ut? Men då har man ju det när
man kommer in...tycker själv jag gör det helst före något annat...
Så oftast hinnerjag inte alls ut...
Idag kommer rådgivningstanten hit å vaccinerar, vi skulle ju egentligen
ha fått det i måndags när vi var dit, men deras kylskåp hade gett upp,
så de fick slänga alla vacciner, så snäll som hon är tyckte hon att jag inte
behöver komma dit nå extra utan hon kommer hem. Lyx!


2 kommentarer:

  1. pampers baby dry å en storlek stör än va man egentligen sku böv a no holldi torr 12h jär!

    SvaraRadera
  2. kör nåo po libero jär vi vårt, testa ha en lådo pampers men mära släng ut on baket 1 dag!.. Alla har vi olika tycke å smak! Men test ta en nr stöör ti ha ti nattin ;) /jannina

    SvaraRadera